Lehmän silmin. Lypsykarjan hyvinvoinnin oppimisympäristö

Kuva: Teatime Research Oy


Yhteistyössä virtuaalitodellisuusstudio Teatime Researchin, eläinten hyvinvoinnin asiantuntija- ja auditointiyritys Armenta Benessin, useiden suomalaisten maitotilojen sekä muiden kumppenien kanssa kehitämme virtuaalista oppimisympäristöä ammatilliseen koulutukseen ja täydennyskoulutukseen. Hankkeen on rahoittanut EU:n European Innovation Partnerships (EIP) -järjestelmä 100 % rahoitusosuudella. Rahoitusta hallinnoi Suomessa Hämeen ELY-keskus.
Alla on kuvia hankkeen varrelta: Ensimmäisessä kuvassa Tommi Teronen ja Paavo Happonen Teatime Research Oy.stä valmistelevat kuvaus- ja äänityslaitteistoa käyttöön. Toisessa kuvassa näytetään näytteitä yleisölle KoneAgria-messujen Innovaatiotorilla lokakuussa 2024.


Uudenlainen väylä tutkittuun tietoon
Monella hyvälläkin maitotilalla on olemassa käyttämätöntä potentiaalia eläinten terveyden ja hyvinvoinnin parantamiseksi. Tieteeseen perustuvaa tietoa ratkaisujen pohjaksi on olemassa paljon, mutta vain pieni osa siitä on tavallisten maidontuottajien ulottuvilla.
Tässä hankkeessa kehitimme suomalaisen maitosektorin käyttöön uudenlaisen tavan saada käyttöönsä tutkittua tietoa käytännönläheisessä, helposti vastaanotettavassa muodossa: virtuaalitodellisuusteknologiaa hyödyntävän oppimisympäristön.
Mitä on virtuaalitodellisuus?
Virtuaalitodellisuuskokemukset eli VR-kokemukset ovat kolmiulotteisia elokuvia, joihin voi sisältyä myös vuorovaikutusta, esim. katsoja voi painaa näkökentässä leijailevia "nappeja" vastauksena kysymyksiin.
Virtuaalitodellisuutta on jo entuudestaan käytetty eräiden alojen ammatillisessa koulutuksessa, muun muassa ihmisten terveydenhuollossa, mutta kotieläintalouden alalla hankkeemme on tietääksemme kansainvälisestikin ensimmäinen.
"Lehmän silmin" tulee kaikkien maitosektorilla työskentelevien ja opiskelevien käyttöön
Hankkeen tuote on oppimisympäristö nimeltä ”Lehmän silmin”. Kyseessä on virtuaalitodellisuuskokemus eli kolmiulotteinen, vuorovaikutteinen opetuselokuva, jota katsotaan virtuaalilaseilla eli VR-laseilla. Katsoja näkee ympärillään luonnollisen kokoisia navetta- ja laidunympäristöjä, ja kertojanääni kertoo kulloiseenkin näkymään liittyvää tietoa. Kokemukseen sisältyy myös vuorovaikutteisia osia, joissa katsoja pääsee testaamaan taitojaan ontumisen havaitsemisessa ja lehmien ele- ja ilmekielen tuntemuksessa.
Oppimisympäristön sisältämät aihealueet ovat: terveyden ja hyvinvoinnin tarkkailu; ruokinta ja juotto; navettarakenteet ja kuivikkeet, tarhat ja laitumet; lypsäminen; vasikat ja nuorkarja; sekä eläinten siirtäminen ja kouluttaminen. Sisältö on suunniteltu niin, että sillä on annettavaa kaikille maitosektorilla työskenteleville ja opiskeleville: se sisältää sekä perusasiaa vasta-alkajille että uutta, tutkittua tietoa kokeneillekin. Kohderyhmiä, joita varten se on suunniteltu, ovat maidontuottajat ja maitotilojen työntekijät, maatalousoppilaitosten opettajat ja opiskelijat sekä muut maitosektorilla työskentelevät, kuten neuvojat, siementäjät, sorkkahoitajat, eläinlääkärit ja eläinlääkäriksi opiskelevat.
Käyttöpaikkoina ProAgria-keskuksia ja maatalousoppilaitoksia
Oppimisympäristö tulee olemaan suomalaisen maitosektorin käytettävissä siten, että hankkeemme luovuttaa yhteensä 18 kappaletta VR-laseja, joihin kehittämämme oppimisympäristö on asennettu, sellaisiin paikkoihin, jotka on valikoitu siten että mahdollisimman monen maitosektorilla toimivan on helppo käydä käyttämässä sitä. 16 kappaletta jaetaan ProAgria-keskuksille ja maatalousoppilaitoksille; mukaan otettavien ProAgria-keskusten ja maatalousoppilaitosten valintakriteerit kattoivat sen, että niiden alueella tai opiskelijakunnassa on mahdollisimman paljon maitosektorilla työskenteleviä tai siihen tähdäten opiskelevia; sekä sen, että osa VR-laseista on yhteiskäytössä lähekkäin sijaitsevien ProAgria-keskuksen ja maatalousoppilaitoksen välillä. Tällä tavalla saadaan mahdollisimman suuri alueellinen kattavuus. Kaksi kappaletta luovutetaan Helsingin yliopiston eläinlääketieteen ja kotieläintieteen opetuksen yhteiskäyttöön heidän kahteen toimipisteeseensä, Helsinkiin ja Mäntsälään.
Kaikkiin 18 sijoituspaikkaan on oltu hankkeen taholta yhteydessä etukäteen, ja kaikki ovat olleet halukkaita ottamaan tämän sijoituspaikan roolin. Kun oppimisympäristö on saatavilla näissä toimipisteissä ja niiden henkilökunta on opastettu VR-lasien käyttöön, oppimisympäristön saatavilla olosta tiedotetaan laajalti kaikille maitosektoriin liittyville sidosryhmille sekä maatalousalan mediassa ja yleismediassa.
Tilannekatsaus toukokuun lopussa 2025
Oppimisympäristön tuotanto on loppusuoralla, ja piakkoin hankkeesta ollaan taas yhteydessä kuvauspaikkoina toimineisiin tiloihin. VR-lasien käyttöpaikkojen valinta on myös loppusuoralla, ja lähiaikoina ollaan yhteydessä kaikkiin ProAgria-keskuksiin ja oppilaitoksiin, joiden kanssa niistä on puhuttu. VR-lasien jako ja käytön opastus tapahtuu keväämällä. Samaan aikaan hankkeen tuloksista tiedotetaan laajalti sidosryhmille ja medialle.